Kristinuskon uskottavuudesta, Ruokasesta ja kaikenkarvaisista liitoista

(en omista oikeuksia kuvaan)

Miikka Ruokasen YLE:n haastattelussa antama kommentti avoimesti homoseksuaalin mahdollisuudesta toimia pappina aiheutti suuren kohun. Kuulakärkikynillä on jälleen puukotettu toisia selkään kirkollisella kentällä. Mutta mistä tämä yhtäkkinen kohu?

Muutosta esimerkiksi 30 vuoden takaiseen on tullut paljon. Manu Ryösö kommentoi Kotimaa24:n uutiseen “Vastakkainasettelu hämmentää piispaehdokkaita”, että naispappeuspäätöksen (en tahdo nyt itse puuttua naispappeuteen) aikoihin Ruokasen (ja Jolkkosen) linja olisi nähty liberaalina. Nyt Häkkisen vetämä linja siirtää Ruokasen tukijoineen konservatiiveiksi.

Lumipallo on siis pyörinyt. Nähtävästi seksuaalieettisissä kysymyksissä lumipallo on jo kasvanut niin isoksi, että sitä ei voi pysäyttää. Ruokasen papeiksi tahtovia homoseksuaaleja koskevat ehdotukset aiheuttivat raivoa Kotimaa24:ssa. Mutta miksi?

Jeesuksen aikoina avoasustelua ei niinkään ollut. Joosefin saadessa tietää, että Maria on raskaana, Joosef tuskin kauheammin aluksi ilahtui. Tarvittiin Jumalan lähettiläs, joka tyynnyttäisi puusepän ja kertoisi miksi Maria on raskaana. Jeesus itse asetti riman nykymittapuulla valtavan korkealle: minkä Jumala on yhdistänyt (mies ja nainen), sitä älköön ihminen erottako. Samarialaiselle naiselle, joka mahdollisesti asui miehen kanssa, joka ei ollut hänen kanssaan aviossa, Jeesus antoi synnit anteeksi ja vapautti hänet tuskistaan. Nainen tuskin oli kaupungissaan hurjan suosittu. Kuitenkin se, miten nainen eli, avioliiton ulkopuolisessa suhteessa, oli Jeesuksen mielestä väärin, muutenhan ei olisi ollut anteeksiannettavaakaan. Luultavimmin nainen tästä rakkauden kokemuksesta ja Messiaan tapaamisesta johtuen myös muutti elämäntapaansa; samanlaisia elämänmuutoksia on nähtävissä läpi Uuden testamentin. Nainen lähti ja julisti, että tämä mies näkee minun lävitseni ja on odotettu Messias. Hän teki niin siitä huolimatta, että itse oli elänyt vastoin tämän Messiaan eettisiä opetuksia.

Ruokasen oma ongelma on jo arkkipiispanvaaleissa koluttu luuranko: hän on kolmatta kertaa naimisissa. Itse en tiedä, (enkä tiedä kuuluuko se edes minulle) miksi Ruokanen on aiemmin eronnut. Hän on itse sanonut, että ne ajat ovat olleet hänelle epämiellyttäviä ja vaikeita. Luultavimmin Ruokanen ajattelee, että avioeroja ei olisi saanut tulla. Eri asia on, voiko Jumala kääntää sen lopulta siunaukseksi, kuten usein kärsimykset ja tappiot kääntyvät voitoksi ‒ Jumalan ansiosta ja johdatuksesta.

Samaiseen YLE:n uutiseen liittyvän Kotimaa24:n uutisen kommenttiosiossa on puhuttu siitä, kuuluisiko pappiskandidaateilta kysellä, ovatko he rekisteröityneessä parisuhteessa tai avosuhteessa; Ruokanen kun rinnasti avoliiton rekisteröityneen parisuhteen kristillisen avioliittokäsityksen kilpailijoiksi. Avioliitto taas on se liitto, jonka Jumala on säätänyt ja Jeesus omalla toiminnallaan vahvistanut. Kommenteista ilmeni, että avoliittoa ei nähdä pahana tai huonona vaihtoehtona. Sehän on täysin hyväksytty liiton muoto jo kirkossakin. Mutta pitäisikö asian olla niin?

Jeesus ei luultavimmin hyväksynyt avoliittoja. On totta, että meidän kulttuurimme tässä eroaa ajanlaskun alun juutalaisesta kulttuurista. Mielestäni Raamattu antaa kuitenkin selkeän esikuvan, että seksi Jumalan lahjana on oikeassa käytössä vasta avioliitossa, yhden ainoan ihmisen kanssa. Kyllä toisen voi oppia tuntemaan hyvin ilman seksiäkin, tai kotia leikkimällä. Yhtälailla avoasumisesta kuin avioliitosta eroaminen tekee kipeää, toisessa vain takaportti on auki ja lupausta ei ole tehty (eikä siunausta saatu).

Mitä me siis tähän sanomme? Onko tämä perinteisin tapa nähdä seksi niin vaikeaa toteuttaa ja hyväksyä nykypäivän yliseksuaalisoituneessa maailmassa, että se aiheuttaa eripuraa ja näppäimistön sauhua? Papin tai kirkollisen työntekijän on vaikeaa opettaa Jeesuksen ja Paavalin antamaa avioliittokäsitystä, mikäli itse on toiminut sitä vastoin, eikä suostu näkemään omaa aikaisempaa tai nykyistä toimintaansa Jumalan tahdon vastaisena. Syntyy lukko. Oma vajavaisuus on niin ylitsepääsemätöntä, että sitä ei olekaan, koska ei olekaan tehnyt syntiä. Ei minulla ole hirttä silmässä! Mutta onko oma Jeesuksen eettisen opetuksen vastustaminen syy heittää koko opetus romukoppaan ja johdattaa samalla muita harhaan? Vai pitäisikö huomata ja tunnustaa oma vajavaisuus, pyytää anteeksi ja kääntyä ja mennä naimisiin, jos elää avoliitossa? Vain tunnustamalla voi vapautua.

Suurin ongelmahan tässä ensimmäisessä myönnytyksessä, avoliitossa, on ollut se, että lumipallo lähti kasvamaan. On täysin kestämätöntä ja kaksinaamaista samaan aikaan sanoa, että homosuhteet ovat Jumalan tahdon vastaisia ja turhentaa itse avioliittoa sopertamalla, että avoliittokin on ihan ok, kun Jumala näkee että rakastaa toista. Kyllähän homoseksuaalisessakin suhteessa voi rakkaus olla läsnä myös seksuaalisen vetovoiman ulkopuolella. Ja eikö rakastamisen tunnusmerkki ole se, että on oikeasti valmis sitoutumaan toiseen koko loppuelämänsä ajaksi? Vai onko se liian vaikeaa nykyihmiselle, joka on tottunut vapauteensa, itsemääräämisoikeuksiinsa ja nimenomaan oikeuksiin, ei velvollisuuksiin rakastaa ja olla läsnä niin myötä- kuin vastoinkäymisissä? (Kuten Kotimaa24:n uutinen “Sitoutuminen yhä lyhytaikaisempaa ja tunneperäisempää” näyttää osaltaan osoittavan todeksi.)

Avoliitto ei ole avioliitto. Jos avoliitto sallitaan, pitäisi sallia myös rekisteröity parisuhde. Ihan yhtälailla ne molemmat eroavat avioliitosta. Kirkon nykyinen linja on loogisesti ristiriitainen. Ei ihme, että hämmästellään, miksi Ruokanen on noin vanhanaikainen ja haluaa pitäytyä siinä, että pastori olisi muulle seurakunnalle esikuvallinen myös parisuhteessaan. Jos tätä puolta ei ota tosissaan, miksi ottaisi muutakaan? Eihän koko touhu ole enää missään määrin uskottavaa. Ja Ruokanen nähdäkseni tarttuu kommentillaan juuri tähän. Jos pastori ei itse usko Jeesusta, ja edes yritä elää, epäonnistumisista huolimatta, Jumalan tahdon mukaisesti, ei se anna kovin hyvää kuvaa siitä, kuinka vakavasti Jeesus ja kristillinen usko otetaan meidän kirkossamme. Ja totuus lienee, että sitä ei oteta vakavasti. Koska muuten se haastaisi meidät itsemme näkemään omat heikkoutemme ja vajavaisuutemme ja pakottaisi meidät muuttamaan käsityksiämme, ajatuksiamme, tapojamme ja tottumuksiamme ja päivittämään itseämme Raamatun mukaisesti. Ja muutos pelottaa. Jeesus on sittenkin aika pelottava kaveri eikä kuohittu eettinen hippi, joksi hänet nykyään tunnutaan maalaavan.

Jos pastori elää avoliitossa, hän ei ota Jeesusta kokonaisuudessaan vakavasti. On helppoa pistää kolehtiin kolikkoa ja auttaa välillä toista. Roska on helppo nähdä toisen silmässä, mutta kannattaisiko se hirsi ottaa ensiksi omastaan? Sen jälkeen on helpompaa auttaa toista roskan kanssa. Samalla tavoin, jos pastori elää rekisteröityneessä parisuhteessa, hän ei ota Jeesusta vakavasti. On edelleen helppo pistää kolehtiin kolikkoa, auttaa toisia roskien kanssa, mutta hirren kanssa on vaikea painia. Onneksi Pyhä Henki tahtoisi auttaa sen hirrenkin kanssa. Tartutaanko siihen, itse kukin omassa silmässämme? Anteeksianto on pyytämisen päässä ja sitäkin lähempänä kaikilla tässä syntisten sairaalassa. Mutta se anteeksianto ja armo ei tahdo, että iskemme hirren silmäämme uudestaan, vaan että voisimme päästä siitä hirrestä lopullisesti ja auttaa toisia roskien kanssa. Jotkut hirret lähtevät, toiset pysyvät tiukempaan. Nyt ei ole kysymys pelastuksesta. Kysymys on tämänhetkisestä elämästä ja sen täydestä elämisestä.

Mutta hei, taivasten valtakunta on jo täällä!

Mainokset

One thought on “Kristinuskon uskottavuudesta, Ruokasesta ja kaikenkarvaisista liitoista

  1. Päivitysilmoitus: Synd och sexualetiken förlorade | Gryningsljuset

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s