Kristinusko + ekologisuus = mahdottomuus? (osa 3/3)

Viimeinen kristinuskon ja ekologisuuden summayhtälön kiemuroita käsittelevä osa painottuu enemmän miesongelmaan. Kristinusko kun on niin patriarkaalinen, niin pitäähän sitäkin hieman käsitellä. Ongelma liittyy siis näihin ekohippikauppoihin ja muutenkin vihreään ajatteluun. Kuinka olla kristitty mies ja ekologinen?
Jos nyt rupeaa miettimään, niin stereotyyppisesti varmaankin ajatellaan, että tällainen ekologisuus on sitä akkojen hommaa. Ukot ryyppää, tekee töitä ja mitä siihen olkinukkeen nyt kuuluukaan. Myönnän kyllä, että vihreä ajattelu vaatii pehmeitä arvoja. Täytyy saada omat aivonsa säädettyä tajuudelle, joka ajattelee, että tämä maapallo on meillä vain lainassa , että siitä pitää huolehtia. Kuitenkin omasta mielestäni yksi iso syy, miksi ekologisuutta pidetään akkojen hommana, liittyy enemmänkin siihen, että miehille ei anneta edes mahdollisuutta olla ekologinen.
Miksikö? No siksi, että ensiksikin näiden kauppojen tarjonta on noin 99-prosenttisesti keskittynyt naisiin, ainakin näin kärjistetysti. Naisten kosmetiikka on vahvasti esillä, shampoot ja saippuat tarjoavat suurimmaksi osaksi kukkaistuoksuja sinivuokoista vaaleanpunaisiin ruusuihin. Ekologisten vaatekauppojen tarjonta koostuu pitkälti hameista ja topeista. Housujakin löytyy, mutta tietenkin naisille. Mitäs niistä miehistä.
Toiseksi vihreään liikkeeseen ainakin perinteisesti tuntuu liityvän vahvasti feminismi. Omasta mielestäni se tuntuu olevan varsin radikaalia. Mies ei saa olla mies vaan mielellään yhtä kuohittu kuin Ruotsin armeijan leikattu kissa. Perinteiset sukupuoliroolit nähdään kahlitsevina, tai oikeastaan sukupuolia ei ole. Sehän itseäni välillä naurattaa, ja huolestuttaa, että feminismikin on lopulta varsin sovinistista. Naiset pakotetaan luopumaan feministisistä puolistaan ja olemaan miehisiä itsenäisiä naisia, jotka eivät apua kaipaa. Siinä on sitten kiva olla uljas ritari kun prinsessa sanoo, että “sori, kyllä mää tän lohikäärmeen kanssa pärjään itekki.”
Tai sitten kyse on vain markkinoista. Jos miettii kauppojen tarjontaa ylipäätänsä, niin naisillehan sitä tuotetta on tehty vaikka kuinka. Ja toisaalta naiset varmaan ensiksi vihreälle ajattelullekin syttyivät. Markkinarakoa olisi kuitenkin miehillekin. Jos ihan oikeasti olisi miehille ekologisesti tehtyjä vaatteita, eikä riistovoimin kehitysmaissa tehtyjä, puolen vuoden päästä hajoavia rämppeitä, mitä suurimmaksi osaksi löytyy. Jos siellä olisi kukkaistuoksujen kanssa jokin hieman neutraalimpi haju vaikkapa nestesaippuaksi. Tarttukaa toimeen!
Tähän päättyy tämä ehkä provosoivakin tekstini. Ensimmäinen osa käsitteli sitä, miksi mahdollisesti ekologisuutta ei ole hirveämmin korostettu kristinuskossa; sitä oikeastaan on väheksytty. Toinen osa käsitteli sitten osittain tämän vaikutuksia: kaupoissa ja muutenkin ekologisuudessa näkyy enemmän henkisten voimien ja harrastusten sekametelisoppa kuin selkeää Kristuksen sanomaa luomakunnan (ja ihmisen) tärkeydestä. Tämä puute pystyttäisiin kuitenkin korjaamaan. Tämä kolmas osa kertoo lopulta sen viimeisen niitin, mikä itseäni ärsyttää vihreässä ajattelussa. Paitsi, että siihen on sotkettu pakanauskontoja ja -uskomuksia, se ei anna miehelle kunnollista mahdollisuutta olla ekologinen. Sen sijaan siinä näkyy olevan mukana piirteitä, jotka mielestäni hämärtävät ja sekoittavat sukupuolia eivätkä tarjoa perinteisemmän sukupuolikäsityksen omaavalle kristitylle miehelle kunnon mahdollisuutta kantaa omaa korttansa kekoon maapallon pelastamiseksi ja hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Se, jos mikä ärsyttää, ja sen ehkä huomaa farssimaisesta tekstistänikin.
Se, että tilanne on tämä, ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö asiat voisi olla toisin. Eikä se tarkoita sitä, että miehet voivat unohtaa ympäristöystävällisyyden ja ajatella vihreiden arvojen olevan “akkojen hommaa”. Siispä arvon miehet, otetaan kuokka käteen ja tehdään oma osuus siitä, että tästä Telluksesta pidetään huolta, Jeesuksen esimerkin mukaisesti.
Advertisements

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s